Contraindicaţii şi situaţiile când implantul dentar reprezintă o soluţie, dar cu anumite precauţii

Inserarea unui implant este o intervenţie chirurgicală minim invazivă. Totuşi, există o serie de contraindicaţii care pot temporiza sau chiar interzice inserţia implantului. De aceea, primul pas înaintea intervenţiei este verificarea detaliată a trecutului medical al pacientului şi analiza radiografiilor. Trebuie spus că multe dintre afecţiunile sistemice ca diabetul, hipertensiunea sau tulburările hormonale nu sunt contraindicaţii absolute pentru implantul dentar. Aceste boli trebuie însă ţinute sub control cu tratament de specialitate.

Conţinut
  • Alergii majore (la anestezic)
  • Varsta mai mica de 18 ani
  • Pacienti care au nevoie de transplant de organ
  • Sistem imun slabit (HIV)
  • Afectiuni cardiovasculare majore (infarct recent)
  • Chimioterapie sau radioterapie

Contraindicaţii şi precauţii

Prezentăm mai jos câteva dintre cele mai importante contraindicaţii pentru intervenţia de implant. Ca regulă generală în aceste situaţii implanturile se pot efectua, dar doar după ce problema de sănătate generală sau afecţiunea locală este sub control. Acest lucru înseamnă că este nevoie de un timp mai lung până la finalizarea lucrării dentare.

Sarcina

Riscuri: afectarea dezvoltării fetale din cauza anestezicelor locale sau a radiografiilor

Soluţii: temporizare până după naştere

Femeie însărcinată

Fumatul sau consumul de alcool

Riscuri: infecţii post-intervenţie; timp de vindecare mai lung; rată de eşec a osteointegrării crescută

Soluţii: renunţarea la fumat şi la consumul de alcool cu cel puţin o săptămână înainte de intervenţie şi o săptămână după

Ţigara şi fumatul

Tratament cu anticoagulante

Riscuri: sângerare abundentă şi greu de controlat în timpul şi după intervenţia chirurgicală

Soluţii: întreruperea tratamentului cu anticoagulante în ziua intervenţiei cu acceptul medicului curant

Tub pentru medicamente

Densitate sau volum osos insuficiente

Riscuri: fracturi mandibulare; perforaţii ale oaselor maxilare; eşecul osteointegrării implantului dentar

Soluţii: utilizarea metodelor adjuvante pentru intervenţia de implant dentar: adiţie osoasă şi sinus lift

Secţiune prin os

Bruxism (“scrâşnitul dinţilor în timpul nopţii”)

Riscuri: fracturarea coroanelor dentare sau chiar a implantului dentar

Soluţii: purtatea unei gutiere de bruxism pe dinţi pentru a proteja atât implanturile cât şi dinţii naturali.

Bruxism - Scrâşnitul dinţilor

Infecţii dentare lângă locul unde urmează să fie inserat implantul

Riscuri: infectii post-intervenţie; timp de vindecare prelungit; eşec al osteointegrării

Soluţii: tratamentul complet al infecţiilor orale înainte de intervenţia de implant dentar.

Infecţie dentară

Gingie de calitate sau cantitate insuficiente

Riscuri: afectarea rezistenţei în timp a implantului; infecţii post-intervenţie

Soluţii: tratamentul afecţiunilor parodontale; graft gingival

Gingie retrasă

Anatomie nefavorabila a maxilarului sau a mandibulei

Riscuri: la mandibulă – inserarea unui implant dentar prea aproape de canalul mandibular poate produce senzaţie de anestezie sau parestezie; la maxilar - perforarea sinusurilor maxilare

Soluţii: Evaluarea exactă de către implantolog a situaţiei anatomice prin computer tomograf.

Craniul cu maxilar

Afecţiuni psihice

Riscuri: aşteptări nerealiste din partea pacientului în ceea ce priveşte lucrările dentare; eventuale reacţii necontrolate ale pacientului în timpul intervenţiei.

Soluţii: colaborare cu medicul psihiatru sau cu psihologul pentru a determina dacă intervenţia de implant este indicată; lucrari clasice fără implant dentar.

Anxietate

Diabet netratat

Riscuri: infecţii post-intervenţie; inflamaţii locale datorită problemelor parodontale (“parodontoză”); tip de vindecare mai lung.

Soluţii: colaborare cu un diabetolog pentru a trata diabetul; folosirea unor metode de asepsie stricte în timpul intervenţiei; antibiotice înainte şi imediat după intervenţia pentru implant.

Glucometru pentru diabetici

Afecţiuni autoimune

Riscuri: infecţii post-intervenţie; timpi de vindecare crescuţi.

Soluţii: antibiotice înainte şi imediat după intervenţia pentru implant; măsuri de asepsie strictă în timpul intervenţiei.

Afecţiuni autoimune

Recomandăm ca toate aceste contraindicaţii şi precauţii să fie luate în serios de către pacienţi, care au obligaţia să anunţe din timp afecţiunile existente care ar putea provoca infecţii post-intervenţie, timpi de vindecare crescuţi, afectarea rezistenţei în timp a implantului sau chiar eşecul osteointegrării implantului dentar.

Etichete
afecţiuni implant,